BEZMAKSAS PIEGĀDE VISIEM SŪTĪJUMIEM! | 01.04.-30.04.2021. UZMANĪBU! PIEGĀDE ŠOBRĪD VAR AIZŅEMT LĪDZ  5 DARBA DIENĀM! E-veikala Douglas.lv kontakti: eveikals@douglaslatvia.lv un tel. +371 20292717 ( I-VII 9:00-19:00)

ATKLĀJAM VĒSTURI: AROMĀTA VALDZINĀJUMS UN IZSMALCINĀTĪBA JAPĀNĀ

Stāsta, ka Japānā pirmais ieraksts par smaržīgu materiālu tika veikts 595. gadā.  Japānas dienvidrietumu salā vietējie iedzīvotāji atrada dreifējošu lielu koku. Viņi to izmantoja ugunskura iekuršanai, bet kokam degot, gaisā izplatījās pārsteidzošs aromāts. Vietējie iedzīvotāji to pasniedza impērijas galmam kā vērtīgu dāvanu. Tas, visticamāk, bija agārkoks, kas vēlāk kļuva par vienu no svarīgākajām sastāvdaļām Japānas vīraka kultūrā.

AROMĀTI IZREDZĒTAJIEM

Vērtīgu materiālu izmantošana smaržīgu aromātu baudīšanai kļuva par privilēģiju, kas viduslaiku Japānā bija ļauta tikai garīdzniekiem un muižniekiem. Smaržu māksla un kultūra uzplauka, un dižciltīgie to aktīvi pilnveidoja Heiana periodā, sākot no 8. līdz 12. gadsimtam. Apģērbi tika krāsoti ar smaržīgiem augiem vai aromatizēti ar vīraka dūmiem, lai drēbes iegūtu maigu aromātu, kas ietver un pavada valkātāju. Tas bija arī izsmalcināts atpazīšanas veids, jo dižciltīgajām dāmām nebija atļauts sevi parādīt publiski. Pretendentiem nācās iztēloties dāmu skaistumu tikai pēc skaņas, ko pie dāmas kustībām radīja apģērba audums, vai aromāta, ko varēja just caur gandrīz necaurspīdīgu tērpa aizsegu. Arī vēstuļu papīri tika aromatizēti, lai kodētu ziņojumus vai jūtas, un smaržas kvalitāte ļāva noteikt lietotāja izsmalcinātības līmeni. Galmā bieži notika aromātu minēšanas spēle, un dižciltīgie sacentās, kurš vislabāk spēja radīt smalkas un oriģinālās kompozīcijas. Tā bija unikālu aromātu kompozīciju veidošanas kultūra, un talants sakombinēt vairākas sastāvdaļas tika augstu novērtēts.

AROMĀTU SPĒKS

Līdz samuraju laikmetam 14. līdz 16. gadsimtā, kopumā sabiedrībā valda atturība, ko noteica, pāreja no “pievienošanas” kultūras uz “atdošanas” mākslu. Tiek augstu vērtēti ar smaržu saistītie tikumi, piemēram, prāta un ķermeņa pamodināšana vai attīrīšana, ar kādas konkrētas sastāvdaļas izdalīto aromātu. Šo izsmalcināto disciplīnu sauc par KODO, aromāta sajušanas veids. Cilvēks nesmaržo, lai noteiktu aromātu šajā kodētajā disciplīnā, bet ieklausās, ko šī smarža jums atklāj. To izmantoja, lai saasinātu jutekļus, lai koncentrētos, un ar maiga un izsmalcināta vīraka palīdzību meklētu un atklātu savu dziļāko iekšējo spēku.

NO SMARŽAS LĪDZ AROMĀTAM – ATVĒRŠANĀS PASAULEI

Tikai pēc Meidži reformas 19. gadsimta vidū Japāna no jauna kļūst atvērta rietumu kultūrai. Tas bija milzīgs pārmaiņu vilnis, un cilvēki ļoti vēlējās pārņemt visu no rietumu kultūras. Jaunas skaistumkopšanas vēsmas piesaistīja lielu uzmanību, piemēram, uz spirta bāzes importētu aromātu vai odekolona lietošana, kurus lielās cenas dēļ galvenokārt varēja atļauties turīgi cilvēki. Līdz brīdim, kad 1910. gados aromātus sāka regulāri importēt no Eiropas, japāņu skaistumkopšanas zīmoli mēģina ražot paši, taču, bez atbilstošām zināšanām par aromātu kultūru, tie joprojām bija importēto aromātu atdarinājumi. Starp tiem tika atzīts, ka Shinzo FUKUHARA, Shiseido kosmētikas uzņēmuma dibinātājs, ir radījis pirmo īsto japāņu oriģinālo aromātu. Viņa aizraušanās ar aromātiem aizsākās viņa uzturēšanās laikā Francijā. Bagātīgi iedvesmojoties no franču elegances un stila, viņš nolemj ģimenes uzņēmumā izveidot kosmētikas atzaru.Pēc atgriešanās viņš 1916. gadā izveidoja kosmētikas laboratoriju, kur aromātu radīšana bija viena no viņa galvenajām prioritātēm. Viņa ideālo aromātu pamatā bija japāņu augu valsts sastāvdaļas, un 1918. gadā japāņu sieviešu žurnāls prezentēja 21 Shiseido aromātu veidu no dažādiem ziediem.

 

Tomēr no viena zieda aromāta tendences viņš drīz pāriet uz abstraktām kompozīcijām, kuras noteikti iedvesmojis viņa gleznotāja un fotogrāfa talants. Piemēram, viņš izveidoja GINZA, interpretāciju par elegantu cilvēku pūli, kurš naktīs klīst pa pilsētu. Gandrīz gadsimtu vēlāk Shiseido piedāvā jauno Ginza. Tas atklāj mūsdienu stāstu par vienu un to pašu pilsētu naktī ar valdzinošu enerģiju, uzrunājot katru sievieti, kas meklē pārliecību un iekšējo spēku.

AROMĀTA KULTŪRA

Neskatoties uz radošajiem izvirdumiem, aromātu izmantošana Japānā ilgstoši bija cieši saistīta ar tīrību, aromakoloģiju un labsajūtu. Tikai nesen jaunā paaudze to sāka asimilēt kā sava stila un individualitātes apliecinājumu. Aromāta izmantošana Japānā lēnām, bet neatlaidīgi integrējas japāņu skaistumkopšanas mākslā. Ja izsmalcinātība joprojām tiek uzskatīts par vienu no skaistuma un elegances kodiem, Japānā attieksme pret aromātiem ir atturīga, un reibinošu aromātu izmantošana pārsvarā tiek piemērota īpašiem vakariem un notikumiem.Japānas aromātu kultūra sev raksturīgā tempā harmoniski uzplaukst līdz ar  sociāli-kulturālajām pārmaiņām, sasniedzot izpratni par aromātu kultūru, uz kuru Shinzo bija cerējis pirms vairāk nekā simts gadiem!

Komentāri

Vārds
 
Komentārs: